Szezonzáró futam a Tura Ringen!

2021. december 4-én csípős, hideg szombat reggellel vette kezdetét a tura ringi 2021. évi amatőr autós versenysorozat szezonzáró futama. A -8 C°-os pálya körüli hőmérséklet rövid időre áthidalta az előző napok jelentős csapadékmennyiségét. Az előkészített pálya asztallap simaságú, keményre fagyott volt. A gyalogos pályabejárás alkalmával felcsillant a remény „talán most”, hiszen ideálisak a körülmények egy jó szerepléshez. Az előző edzés óta a Mitsubishi új lengéscsillapítókat és átalakított hűtőradiátor felfogatást kapott, így pilótánk Kovács Árpi és a szervizcsapat is nyugodtan várta a rajtlámpa kialvását.

Az autó az éjszakát a szabadban töltötte, így a kapunyitást követő fél órában a „hógolyó” kiolvasztásával foglaltuk el magunkat. Meglátogatott minket a hétvégén Nagy Attila végzett hallgatónk is, az egykori ötletgazda, akinek közreműködésével indult el kb. 2 évvel ezelőtt a versenyautó építése. A rajtszámok felragasztása után a felvezető kör következett, ahol megerősítést nyert, hogy minden rendben. Pálya „OK”, motorerő van, tapadás van, bár az utóbbi lehet, hogy a teljes csapatunk autóba tuszkolásának volt köszönhető, mivel már a felvezető körön sokan megforogtak.

A hőmérséklet gyorsan emelkedett, mire sorra kerültünk az I. futamban, addig a fagyos talaj kiengedett, azt felül víz borította, alatta kemény réteggel. Ennek ellenére tűrhető volt a tapadásunk, ezzel együtt a köridőnk is. Az I. futamot meg kellett ismételni akadályoztatás miatt. Nagyon sok volt a kicsúszás, műszaki mentés, egyszer-egyszer a szalagkorlát is túl közel jött a Mitsubishi-hez.

A pálya romló állapota miatt növekedtek a köridők, a lassító gumifalat többször újra kellett építeni, és az autók vontatásával is elment az idő, így a II. futamot jelentős késéssel kezdték meg. Startjel, jó rajtolás, az első féktávon a gumilassító érintése 10 másodperces időbüntetés. Ez a futam már elment. Nem baj a három köridőből a legrosszabb eldobható, de végig kell még menni. A pálya teljesen felolvadt, víztócsák, mély sár mindenhol, ismét dagonya.

A III. futam a másodiknak a koppintása volt, az első féktávon a lassítót sikerült lebontani, így a 10 másodperces időbüntetés garantált lett. Az orrnehéz „bálna” folyamatosan alulkormányzottságot mutatott, tolta az orrát. Ide már kevés volt a verseny murvagumi is. A „nyitott” differenciálmű, az alacsony fordulatról is gyorsan reagáló V6-os motor kombinációjával a kigyorsításoknál és az egyenesekben a kipörgő kerekek miatt veszítettünk értékes másodperceket. Féktávon pedig az azonnal blokkoló kerekek akadályozták meg az ideális ívre helyezkedést. Legrosszabb köridő, úgyhogy ezt dobtuk.

A DIV. III. (1401-2000 cm3) kategória utolsó előtti helyezésével a duplaszorzójú versenyen 10 pontot sikerült bezsebelni, amivel ugyan nem szólhattunk bele az éves értékelésbe, de a jövőre nézve adott némi motivációt. Örülünk az újonnan gyűjtött rengeteg tapasztalatnak, az ott szerzett élményeknek és az idén első alkalommal technikai problémáktól mentes szereplésnek. Nem mellékesen „Mindenki is karcmentes”. J

A jövő évi versenynaptárat még nem ismerjük, várhatóan márciusban lesz a következő esemény. Most egy hosszabb szünet következik, de addig sem tétlenkedünk. A lehetőségekhez képest megújult külsővel és belsővel (nem a pilótára gondoltam), valamint szervezeti háttérrel jelentkezünk és reményeink szerint jövőre egy teljes szezont sikerül teljesítenünk az amatőr autósportban, legyen az a Tura Ring, vagy más helyszín.

Várunk minden akarni és tenni vágyó hallgatót és oktatót a versenycsapatunkba. Szurkolj nekünk a pálya széléről is!

Ezúton is szeretnék köszönetet mondani Dr. Kovács Zoltán intézetigazgató úrnak valamint a Nyíregyházi Egyetem Diákjóléti Albizottságának a versenyautó építésében és üzemeltetésében nyújtott anyagi támogatásukért.

Köszönet illeti Nagy István, Kovács Richárd Márk, Tóth Péter, Mándoki Csaba, Tóth Bálint hallgatókat is az autó felkészítésében nyújtott részvételükért. A tanszéki kollégák közül Cservenák Mihály a „hangulatfelelős” a bukócsövezésben, Nyíri Zsolt a forgácsolási munkákban volt segítségünkre, Lajtos István és Dobos József a célszerszámokat biztosította.

A hengerfej elkészítését Bíró Balázs közreműködésével a Nyírség Nehézgép 93 Bt., míg az autó versenyhelyszínekre való szállítását Barna Róbert támogatta. Az alkatrészek beszerzését Frics Gábor volt hallgatónk segítette.

Külön köszönöm Gégény Hajnalkának, hogy Árpit engedte túlórázni, aki így helyette a Mitsubishit kényeztetteJ

Végül a legnagyobb elismerésem Kovács Árpád hallgatóé, aki mérhetetlen mennyiségű munkaórát töltött a jármű építésével (munkaidőben és azon túl is) és vállalta, hogy a versenyek alkalmával vezeti az autót. Hozzáállása, szakmai elhivatottsága, szorgalma példaértékű.

A fitamokról készült belső kamerás felvételek az alábbi linken, illetve a képek alább megtekinthetők:

1. futam, 1. futam ismétlése, 2. futam
 

Krajnyik Károly
csapatfőnök, műszaki oktató

Képek a versenyről